המוזיאון

ארכיון בית טרזין

ארכיון בית טרזין

כבר במהלך קיומו של גטו טרזיינשטאט החל מפעל תיעוד והנצחה שמטרתו להעביר לדורות הבאים את סיפורו של הגטו. זאב ש"ק, אחד האסירים ולימים יו"ר העמותה הראשון של בית טרזין, אסף בחשאי מסמכים המתעדים את ההתרחשות בטרזיינשטאט. לאחר שנשלח לאושוויץ, המשיכה במלאכה חברתו עליזה אהרמן (לימים אשתו). אחרי השיחרור התבסס ש"ק בפראג ובעזרת כמה מחבריו לגטו וביניהם רות בונדי, רוברט (וינצ'י) וינברגר, דיטה סקסל וגאורג לאושר, הצליח לאסוף חומרים נוספים לשם תיעוד מהלכי "הפיתרון הסופי".

מעבר לחפצי אומנות, ציורי מבוגרים, ציורי ילדים, חפצים אישיים ומסמכים רבים השמורים באוספים, הארכיון מחזיק ביותר מ- 600 תיקים, הממוינים על פי נושאים כגון: אמנות, ספרות, הנהלת הגטו, מחלקת העבודה, מעונות הילדים, עיתונות ילדים ובני נוער, מוזיקה. בתיקים אלה מידע ביוגראפי, עדויות אישיות, כתבים שונים, מחקרים וקטעי עיתונות.

הארכיון כולל גם ספריית עיון המחזיקה כחמשת אלפים כותרים בעברית ובשפות נוספות: כתבי עת, קטלוגים העוסקים באמנות מגטו טרזין, סרטי עדויות (ווידיאו ואודיו), עבודות תלמידים וחוקרים, וצילומי תווים של יצירות מוזיקליות אשר הולחנו ובוצעו בגטו טרזין.

 בנוסף הארכיון מכיל כרטסת ובה פרטים ונתונים על כ-160,000 אסירי גטו טרזיינשטאט.

לחיפוש קרובים ובקשת חומרים לצורך כתיבה לימודית ומחקרית ניתן לפנות לעובדי הארכיון בתיאום מראש.

בית טרזין מנגיש את אוצרות הארכיון באופן מקוון לקהל הרחב.

אנו בעיצומו של התהליך, ניתן לקבל מידע על פריטים רבים מהאוסף בלחיצה על הכפתור למטה "חיפוש בארכיון". צוות הארכיון שוקד על המלאכה ובכל יום נוספים פריטים למאגר. באם לא מצאתם את  שחיפשתם, ניתן לפנות לארכיון באמצעות הדוא"ל: [email protected]

 

אנו מודים לועידת התביעות על תמיכתה בארכיון בית טרזין