" ... אם רוצים להעביר נושא כבד כמו השואה צריכים להשתמש בדברים אינטימיים. האינטימיות נוצרת בסיפור האישי, אבל האינטימיות הגדולה יותר, המשמעותית יותר, מתאפשרת באמצעות האומנות..."

אהרון אפלפלד

"ימים מחוץ לזמן - אמן פוגש עדות"

 מיזם אומנות רב תחומי המפגיש אמנים ישראלים צעירים, בני הדור השלישי, עם עדויות שורדי שואה – כולם שורדי גטו טרזיינשטאט. 

בשנתיים האחרונות עבדנו על פרויקט אמנות ייחודי ביוזמת האמנים מאיה וגל רווה העוסק בזיכרון השואה – "ימים מחוץ לזמן -אמן פוגש עדות".

פרויקט זה הפגיש אמנים ישראלים צעירים, בני הדור השלישי, עם עדויות שורדי שואה, ומלווה את תהליך יצירת האומנות בהשראת העדות.

אספנו עדויות של אנשים אשר שרדו את גטו טרזיינשטאט, ערכנו את עדותם לחוויה נקודתית חזקה ומשמעותית, הפגשנו את העדויות הללו עם אנשי אומנות מתחומים שונים (ציור, פיסול, ריקוד, צילום וכו') והפכנו את העדויות ליצירות אומנות.

העדויות הן אוסף מונולוגים של אנשים בערוב חייהם והרצון הוא להעניק לסיפורים שלהם, לזיכרונות שלהם, לחשבון הנפש שהם עורכים, המשכיות, להעניק להם חיים על ידי כוחה של האומנות.

שורדים משתתפים: פטר לנג ז"ל, ורה אידן, צבי כהן, מקסי לבני, תלמה סגל, עליזה טננבאום, ורה מייזלס, רות מייסנר, אווה ארבן, חנקה דרורי, חנה מלכא ודיטה קראוס.

אמנים: עמית קבסה, ערן וובר, גבע אלון, עידו מרקוס, איזבלה וולובניק, רותם עמיצור, אמיר שפט, מילי ברזילאי, שחר סיון, ענת אור מגל, מורן זילברברג נועה זמיר ואיה שטייגמן.

ב-27 בינואר 2022, יום השואה הבינלאומי, הוצגה התערוכה לראשונה בגלריה ART&ABOUT (עמק חפר).

במהלך 2022 הוצגה התערוכה בגימנסיה העברית "הרצליה" ובעמק המעיינות למשך חודשיים

במהלך החודשים בהם התערוכה הוצגה ביקרו בה אלפי בני נוער ובוגרים אשר עסקו בין היתר בשאלת עיצוב זיכרון השואה. 

מתוך דבריה של אסתי סגל, מבקרת בתערוכה: "האמנות היא סם של שכחה, ויחד עם זה היא סם חיים" החוויה שעברתי היום באירוע שהשם "תערוכה" מקטין אותו וקרוי "ימים מחוץ לזמן – אמן פוגש עדות" היא מהחזקות שחוויתי אי פעם."

"נותרתי חסרת מילים ונשימה …אני מאוד נרגשת. לא זוכרת מתי עברתי חוויה כזאת. יישר כוח!" 

לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה הוזמנה התערוכה על ידי משרד החוץ והמשלחת הישראלי לאו"ם בג'נבה והוצגה בגלרייה D 10 Art Space שבמרכז ג'נבה.

השגרירה מירב אילון שחר: "שימור זיכרון השואה חשוב כיום יותר מתמיד, על רקע האנטישמיות הגוברת ברחבי העולם. כאן במוסדות האו"ם בג'נבה נמשיך להשמיע מסר זה בכל הזדמנות, ולא רק ביום הבינלאומי לשואה. עלינו להבטיח שהביטוי Never Again לא יישאר הצהרתי בלבד. על כן בחרנו להציג את התערוכה המיוחדת, המחברת בין העבר להווה, על מנת להמחיש באו"ם מול כל מדינות העולם, מה אסור לעולם לשכוח".

 לתערוכה הגיעו מאות מבקרים, סטודנטים ותלמידים.

קישור לפודקאסט על התערוכה בד'נבה של National Radio :

https://www.rts.ch/audio-podcast/2023/audio/l-art-pour-se-souvenir-de-la-shoah-25902116.html

כתבה בעיתון Le Temps על התערוכה :

https://www.letemps.ch/node/1358771

כתבה של Tribune de Genève על התערוכה

https://www.tdg.ch/douze-uvres-inspirees-des-souvenirs-de-survivants-de-la-shoah-163855225838

Aktives Museum Südwestfalen in Seigen, Germany

התערוכה "ימים מחוץ לזמן- אמן פוגש עדות" בגרמניה ואנו מתרגשים מאוד על כך.

ההזדמנות הזו ניתנה לנו הודות לברית הערים התאומות בין זיגן -ויטגנשטיין שבגרמניה ועמק חפר, שחוגגות כעת 50 שנה לשותפות ביניהן וליחסים ארוכי השנים שהם סמל ליכולת להתחבר, למרות העבר הנורא, על רקע ערכים משותפים של שלום, הומניות ואנושיות.

מוזיאון Aktives Museum Südwestfalen שוכן במקום בו עמד בית הכנסת של העיר שנחרב כליל בליל הבדולח

 

ביקורות

גלילה לראש העמוד

הדוא"ל שלך בטוח אצלנו. אנו לא עושים ספאם ולא נמכור את הדוא"ל שלך לארגונים אחרים